Wednesday, October 12, 2011

DERMA DARAH: BLOOD DONATE

"derma darah adalah untuk orang yang kental hatinya"
-beeb beebot (11-10-2011)-



Hahaha siap nak buat quote.. comel kan~

Kalau kita cerita pasal derma darah, apa korang akan bayangkan? Mesti ada yang bayangkan darah tu.. merah, pekat, mengalir.. nak lagi ekstrem? Bayangkan darah tu mengalir keluar dari tangan melimpah atas lantai, atau pun bayang kan ulat tengah sedut darah korang macam lintah tapi ni bukan lintah ini ulat tahu tak gigi dia tajam sedut darah korang sampai kering OK! STOP! melampau kau eh beebot?

Bayangkan jarum tu besar macam straw yang buat sedut air sirap selasih WEH! WEH! DAH! last-last aku yang seriau~ LOL

Ada yang takut nak derma darah sebab takut darah @ hemophobia. Takut jarum @ trypanophobia. Boleh jadi doktor tak aku ni? Hebat kan? hahaha Takut doktor @ doktorpunnaktakutkephobia eh eh tak yang tu tipu, tapi memang ada yang takut jumpa doktor kan kalau sakit? Macam...... doktor.... gigi? (beebot angkat tangan) kan? Kalau tu punca takut derma darah, aku tak tau nak tolong macam mana hohoho

Selain tu ada juga yang takut derma darah sebab mitos. Mitos? ye mitos. Mitos? Fakta salah la senang cerita..

Salah satunya adalah 'derma darah boleh buat kau jadi gemok wek wek' ish SALAH tu! Mungkin la selera makan akan bertambah, tapi sendiri kena kawal la. Jangan la ikut nafsu.

'derma darah nanti tekanan darah kau rendah siot~' SALAH!!
'nanti korang kene AIDS doh' CHOI! SALAH!!
dan sebagainya yang salah-salah belaka.. Sila rujuk sini  <(klik cepat) untuk keterangan lanjut


Kalau korang derma darah korang boleh la dianggap sebagai wira yang gagah perkasa menyelamatkan orang lain yang memerlukan darah. Tanpa menghiraukan sakit tangan kena cucuk jarum sebesar straw (lebih-lebih pulak). Dan anda berpuas hati walaupun ganjarannya hanyalah sebungkus roti krim dan air kotak. Eh dapat pahala gak la kan.. sebab tolong orang.

Jadi marilah kita menghargai wira-wira yang berhati kental dan gagah!! Terima kasih wira <3



wirawati beebot hihihi pasan



wirawati Kak Ida

"Eh kak Ida, suami kak Ida ade ngan orang ah hahaha"



Wirawan Abg Mus, suami kak Ida



wirawati kak P

kak P nak kene sosok *cocok *cucuk

DAN!! Tak lupa juga kepada semua yang lain! Walaupun first time derma darah.. ye la... tahniah la~




Kak Rod a.k.a Melur tengah nebes isi borang hahaha!!



dan juga akak CC kami.. huhuhu syabbas


So? Kalau kami boleh, kenapa tidak anda? Ada macam iklan radio tak? hahaha


DERMALAH DARAH, SELAMATKANLAH NYAWA




2 comments:

  1. aku kalau nak derma, baru lalu sebelah kaunter je dah kena reject....hahaha. eh..dapat sijil x?

    ReplyDelete
  2. aku tau nape kena reject hahaha... xpe mi, makan banyak sket :D

    a'ah dapat sijil! huhuhu

    ReplyDelete